FANDOM

Зворотний плин часу

Гамма-спалахи породжують цікаві аномалії

Спектр гамма-спалахів, найбільш потужних вибухів у Всесвіті, містить у собі аномалії, схожі на такі, що начебто містять зворотний плин часу, тобто в процесі цих катаклізмів час йде назад а не вперед.

До такого висновку прийшли вчені, що опублікували статтю в Astrophysical Journal, передає "РИА Новости".

"Ми не кажемо, що цей феномен дійсно існує в дійсності і порушує причинно-наслідкові закони. Цілком можливо, що це випромінювання породили пучки часток або ударна хвиля, що зіштовхнулася з «плювком» гамма-сплеску і відбилася назад. І той і інший сценарій не описує жодна теоретична модель", — заявив Джон Гаккіла (Jon Hakkila) з Університету Чарльстона (США).

Спалахи гамма-випромінювання, відголоски космічних катаклізмів від декількох секунд до декількох хвилин, вперше зафіксували в 1968 році американські супутники, призначені для регістрації радянських ядерних випробувань. Сьогодні подібні спалахи виникають приблизно раз на добу в дуже далеких від нас галактиках.

Чимало астрономів припускають, що ці спалахи виникають під час вибуху особливо надвеликих зірок і на перших фазах їх перетворення на чорні діри. Коли така зоря гине, то сила тяжіння, що породжується чорною дірою або нейтронною зорею настільки велика, що хмари матерії, що викидаються колишнім світилом, об'єднуються в "бублик", котрий обертається навколо центрального об'єкта.

Частина цього диску поглинається чорною дірою, а залишки розганяються до білясвітлових швидкостей і викидаються у зовнішній простір у вигляді джетів, вузьких пучків матерії. Під час такого обертання матерії, гинуча зоря породжує стільки енергії і світла, скільки зоря класу Сонця виробляє за все своє життя. Те, як саме відбувається цей процес, вчені поки не знають і сперечаються про його сутнісь протягом останніх 50 років.

Гаккіла і його колеги знайшли нову і при цьому абсолютно несподівану рису гамма-сплесків, звернувши увагу на те, що спектр цих космічних катастроф виглядав по-різному при спостереженнях за допомогою телескопів з низькою і високою чутливістю.

Це наштовхнуло їх на думку, що надмірно висока яскравість гамма-спалахів може розмазувати їх спектр, приховуючи певні деталі в його структурі, здатні підказати нам, що породжує ці катаклізми.

Керуючись цією ідеєю, вони проаналізували дані, які збирав космічний телескоп «Комптон» під час спостережень за шістьма найпотужнішими гамма-спалахами, що виникали в останні кілька десятиліть, і спробували видалити з них шум.

Як виявилося, всі шість спалахів мали складну структуру, не схожу на типовий плоский спектр гамма-сплесків, і при цьому містили аномалії, які було вкрай складно пояснити. Вони представляли собою особливі хвилеподібні структури, які були повернені в часі так, як ніби їх початок знаходився в кінці спалаху, а кінець — в перші миті після загибелі зірки.

Не повіривши в подібні висновки, вчені ще раз очистили набори даних і перевірили, чи не були ці результати випадковою помилкою або збігом. Статистичний аналіз підтвердив коректність їх розрахунків, що вказують на наявність поки невідомих нам процесів в народженні гамма-сплесків.

Крім удару об джет щось схоже, як зазначає Гакілла, може виникнути в тому випадку, якщо світло спалаху буде проходити через гравітаційну лінзу, породжену новонародженою чорною дірою. Аналогічні сигнали виникнуть, якщо викиди пройдуть через кілька гігантських кільцеподібних структур з газу, що оточують померлу зірку, або самі будуть схожі за структурою на цибулину або складатися з багатьох шарів.

Який з цих варіантів ближче до істини, можна буде з'ясувати, спостерігаючи за іншими гамма-сплесками і вивчаючи структуру подібних аномалій. Це допоможе остаточно розкрити природу цих катаклізмів і зрозуміти, як гамма-сплески могли впливати на життя Землі і Галактики в далекому минулому.

Джерело

Дивіться також

Час навпаки

СпЛин Время назад

СпЛин Время назад